Fietsweekend Dieren 2018

Heerlijk Fietsweekend 2018 in Dieren

Vrijdagochtend, grijze lucht, regen....zo had ik me mijn eerste fietsweekend niet voorgesteld. Ik fietste door de regen naar Mariska om vandaar met zijn tienen te vertrekken naar Dieren, waar Piet van B, Harrie M., Marc, Frans W., Willy, Frans V., Loek, John, Mariska en ondergetekende op zaterdag de "Vael Ouwe" toertocht zouden fietsen. En vervolgens op zondag weer terug te fietsen naar Valkenswaard. Frans, Marga en hun hondje Chester gingen met de camper naar Dieren en verzorgden tevens het vervoer van onze tassen.

Onder het genot van een kop koffie en de heerlijke, door Mariska zelfgemaakte taart is de regen al gauw vergeten, nog voordat we zelfs maar vertrokken zijn. Rond 10 uur waagden we het erop en vertrokken met goede moed richting Dieren. Het zou een rit worden van 136 km via Eindhoven, Son en Breugel, Keldonk, Uden, Schaijk, Overlangel, Ravenstein, Lienden, Bergharen, Ewijk, Herveld Noord, Heteren, Heelsum, Wolfheze, Posbank en Dieren. Het druilerige weer viel op zich mee en na onze eerste koffiestop na een kilometer of 30 werd het droog. Langzaamaan werden regenjasjes uitgetrokken, behalve door John. John fietste tot dan toe zonder regenjasje en trok wonderbaarlijk genoeg juist een grote vuilniszak met gaten aan. Kort daarvoor had ik hem horen roepen dat door de regen zijn zadel begon te 'schuimen'. Dus dat zal de reden wel zijn geweest. 🙂

Droog weer inmiddels maar nog wel natte wegen bleek toch genoeg voor 3 lekke banden. Allereerst reed Willie zijn voorband lek. Niet veel later, in de Maashorst, werd er weer lek geroepen. Willie. Voorband. Toch de buitenband maar eens goed gecontroleerd. We vervolgden onze toch in de hoop dat het hierbij zou blijven. Valse hoop. Ook Mariska's voorband was aan de beurt, dit keer in Schaijk. Ook deze band was weer gauw vervangen. De wegen droogden inmiddels snel op en de rest van het weekend hebben we geen lekke banden meer gehad.

Tijdens de lunch konden we even op adem komen, we hadden toch best wat wind op kop gehad in het land van Maas en Waal. Inmiddels kon de vuilniszak van John weer uit. Het schuimen van het zadel was blijkbaar gestopt.

Hoe dichter we Dieren naderden des te mooier werd het: mooier landschap, mooier weer. Langzamerhand werd de Veluwe zichtbaar. Ver zou het niet meer zijn. Gelukkig maar want voor sommigen begonnen de kilometers aardig te tellen. Zelfs zo dat een van de deelnemers uit frustratie haar fiets het bos in gooide.  Maar gelukkig wist Piet van Beek een 'kortere' route over de Veluwe. De meesten volgden hem want Piet kent deze omgeving als geen ander. Alleen John en Marc vervolgden de officiële route. Na een prachtig stuk over de Veluwe, inmiddels in de volle zon met nog wat klimmetjes van de Posbank, bleek onze 'kortere' route uiteindelijk 6 kilometer langer dan de route die John en Marc gereden hebben. Met dank aan Piet!! 🙂

Aangekomen bij Polysport allereerst de camper van Marga en Frans bewonderd, de fietsjes schoongespoten en de kleren en schoenen in de zon gehangen en gezet om te drogen.

Nadat iedereen zich weer wat had opgekalefaterd zijn we uit eten geweest bij restaurant "Het Schilderij". Piet had een uitstekend arrangement geregeld met keuze uit heerlijke schnitzel, biefstuk of vis en nota bene appeltjes in roomsaus erbij. Na nog wat biertjes bij Polysport en de prachtige verhalen van Harrie is iedereen op tijd onder de wol gedoken om fit aan de start te kunnen staan bij de "Vael Ouwe" de volgende ochtend.

Zaterdag

Op het programma stond dus de fietstoertocht de "Vael Ouwe". Na een heerlijk ontbijt koos het merendeel van de groep ervoor om de 100 km te fietsen. Frans- van- Marga fietste vandaag ook mee. Aangezien Marga nog niet lang kon fietsen i.v.m. haar knie, heeft zij met de gewone fiets een toertje gemaakt. Marc besloot om samen met de 6 'snelle twc-ers', die voor een dag op en neer kwamen uit Valkenswaard, de 160 km-tocht te fietsen. Het weer was prachtig en het beloofde een schitterende fietsdag te worden. Tijdens het ontbijt kwam het bericht door dat buiten bij de start/finish Stefan en Lorenzo een deelnemer die onwel was geworden aan het reanimeren waren. Ze hebben zijn leven gered. Indrukwekkend handelen van Stefan en Lorenzo.

De tocht begon met een prachtig stuk door de bossen bij de Posbank om vervolgens af te zakken richting de Nederrijn bij Doorwerth. Daar beklommen we de Italiaanseweg, een leuke klim met een mooie afdaling door een soort van 'holle weg'. We kachelden daarna vrolijk verder richting de Veluwe, niet realiseerden dat Frans Welte ontbrak. Wat bleek, Frans was in gesprek geraakt met een man op een handwielrenfiets. Deze man had een dwarslaesie opgelopen door een auto ongeluk 3 jaar geleden. Daardoor reed hij nu op een handgemaakte handwielrenfiets die net zo veel kostte als 4 racefietsen bij elkaar. Frans was door dit verhaal zo flabbergasted dat hij op de top van de Italiaanseweg de afslag naar de afdaling volledig had gemist en was de verkeerde kant op gefietst. Frans had niet door dat deze fietser helemaal niet deelnam aan de "Vael Ouwe". Hoeveel kilometer ze samen keuvelend hebben doorgefietst is onbekend. Door helder handelen van Frans met zijn Whatsapp wist hij bij de volgende stop, waar onze groep op hem stond te wachten, weer aan te sluiten.

En maar goed ook dat Frans er weer bij was, want na nog een schitterend laatste stuk van de "Vael Ouwe" door de prachtige natuur van de Veluwe heeft hij samen met Loek het BBQ vlees gebakken op onze thuisbasis. Wat mij betreft mogen zij de 'BBQ masters van de TWC Valkenswaard' genoemd worden. Onder het genot van een lekker stukje vlees, heerlijke biertjes en uiteraard de vrolijke verhalen van Harrie hebben we langzamerhand de zon onder zien gaan.

Zondag

Ook de dag van de terugtocht naar Valkenswaard was het weer prachtig weer. En het mooiste van alles: de wind in de rug. Met een lekker tempo zijn we kriskrassend door het Gelderse land richting Nijmegen gefietst voor onze eerste koffiepauze. Met nog 80 kilometer voor de boeg besloot Marc om na de koffie 'door' te fietsen. En 'door' is dan ook 'door' want hij was 2 uur eerder dan wij in Valkenswaard. Daarbij moet gezegd dat wij nog een uitgebreide lunch hebben genoten in Handel. Broodjes gezond en broodjes frikadel met gratis koffie van de friettenthouder. Langzamerhand kwamen we weer op bekend terrein en reden zondagmiddag met een goed gevoel Valkenswaard binnen. Terugkijkend op de afgelopen dagen kon ik maar een ding zeggen: zo had ik me het fietsweekend voorgesteld....!!

Heel veel dank aan Mariska, Piet en Loek voor al het werk dat is gestoken in het organiseren van dit fietsweekend. Super!!!