FIETSWEEKEND 2012
VRIJDAG 1 JUNI T/M MAANDAG 4 JUNI
BEEKBERGEN (VELUWE)

Dag 1: vrijdag 1 juni
Trappelend stonden ze vrijdagochtend bij Roel voor de deur: 14 heren en 1 dame die op fietsweekend wilden. Bestemming dit jaar: Droompark Beekbergen, 10 km onder Apeldoorn. Na koffie met appeltaart bij Roel, vertrokken we gezamenlijk noordwaarts. Jan L had een mooie route van 168 km voor groep 2, en 148 km voor groep 3 bijeen gepuzzeld die via diverse leuke plaatsjes (zie kaart) naar Beekbergen leidde. Het weer was prima; bewolkt, af en toe een spatje en een graad of 18, met een klein beetje wind.

Na een lunch in vijfsterrenrestaurant "FrietvanPietvetterkennutniet" in Overloon staken we met het veerpontje tussen Vierlingsbeek en Bergen de Maas over. Daarna splitsten de wegen: Marco, Marc, Sijmon, Peter, Hans en Mariska gingen met een wat hogere snelheid dan groep 3 als een haas, via het heuvelachtige gebied onder Nijmegen, richting Posbank. Dat was natuurlijk de kers op de taart. Denk je dat je er bijna bent; krijg je nog een aantal klimmetjes en afdalinkjes voor je kiezen, heel fijn aan het eind. Maar ieder ging in zijn/haar eigen tempo omhoog (en weer omlaag ) en zonder kleerscheuren kwamen wij aan. De Veluwezoom is een prachtig stukje Nederland, wat we niet hadden willen missen. Met 168 km in de zak hebben wij de eerste dag goed doorstaan. Tegen 18.30 uur arriveerden we bij Droompark Beekbergen, waar ook net onze clubgenoten aangekomen waren. Ook Jan (die de tweede helft reed in de auto van Roel) was daar met de tassen en fourage en zorgde ervoor dat wij onze bungalows konden betrekken. Na een noodzakelijke douche dineerden wij in het ‘Grand Café nr. 16’ van het park; macaroni stond op het menu en dat ging er ruimschoots in. Als afsluitertje nog wat gedronken in het ‘grote huis’ (8 p.) en vervolgens de boxspring in om fit te zijn voor de volgende dag.

Dag 2: zaterdag 2 juni
Vandaag stond zowel voor groep 2 als 3 de Posbank op het menu. Aangezien deze van meerdere kanten te befietsen is was het nu van alle kanten. We hadden prachtig weer. Vandaag reden we behalve door de Veluwezoom (met die lastige Posbank) ook over de Hoge Veluwe; zeker in het begin van de rit ging het regelmatig omhoog en omlaag. Door het mooie weer (en misschien ook wel de zondagsrust die de volgende dag in acht zou worden genomen) was het lekker druk, dus we fietsten nogal eens achter elkaar. Helaas was er ook iemand die zijn hond los liet lopen; op het fietspad in een toeristisch fietsgebied op een zaterdag met mooi weer is dat een aardige poging om van je hond (en wielrenners) af te komen.

Helaas wel een valpartijtje in groep 3; na een remactie had onze oudste deelnemer de pech zijwaarts in het gras te belanden. Met een tweetal gaatjes in de mouw van zijn jas en in zijn arm en een beschadigde remhendel gingen we aan de koffie+ om van de schrik te bekomen. Gelukkig was verder fietsen nog wel mogelijk. Na deze tankbeurt ging het direct bergafwaarts. Beneden aangekomen bedacht Roel dat hij zijn bidon had laten staan bij het etablissement dus ging hij weer het klimmetje omhoog. Wij stonden in het zonnetje te wachten en Toon zag daar een konijn in het veld waar hij wel zin in had. Dus hij als een wezel het veld in maar de haas (want dat was het) was alert dus toen Toon halverwege het veld was, verliet de haas het strijdtoneel. Het was een mooi gezicht. Dus ’s avonds hebben we het met een bord rijst met saté moeten doen i.p.v. een hazenboutje. Roel was ondertussen MET bidon gearriveerd en haasloos reden we weer verder.

Ook groep 2 had intussen de Posbank van letterlijk alle kanten gezien, alvorens naar de Hoge Veluwe te trekken. Na een kilometer of 60 besloten we een kop koffie te gaan drinken. De eerste tent bleek direct de beste: De Scheleberg in Lunteren (laat je niet afschrikken door de oprijlaan van 200 meter) had de rode loper voor ons uitgelegd! De heerlijk ruikende vrouwelijke manager bleek ook nog verstand van fietsen te hebben, dus we voelden ons koninklijk behandeld. Helaas voelden we ons verplicht toch de 155 kilometer te volbrengen. Een prachtige tocht, die op het einde toch nog zwaar werd voor sommigen. Een paar halve liters Schultenbrau (of een ander heerlijk B-merkbiertje) gingen er eenmaal thuis wel in.

Dag 3: zondag 3 juni
O, hoe anders was de zondag! Regen, regen en nog eens regen, zoals onze eigen weerman al had voorspeld met zijn chique app. Na een heerlijk ontbijt met croissants, broodjes, eitje en jus d’orange was het nog niet droog. En dat zou het ook niet veel worden die dag. Dus de fiets bleef droog, behalve die van Marc want hij heeft halverwege de middag toch zijn Willier gepakt en zo’n 60 km gemaakt. Hans, Marco en Mariska besloten nog even het zwembad te bezoeken, alleen regen vonden we niet voldoende. De anderen hebben een wandeltochtje gemaakt in de omgeving en daar o.a. de ‘watervallen’ bezocht.

Na een lunch op het park nog een stukje in de miezer gelopen met een paar man, waarna we de tweede helft van de middag quizzend hebben doorgebracht; de heren verdeeld in 3 teams waarna ze 6 vragenrondes kregen met clubvragen, wielervragen en algemene-kennis vragen. Een pubquiz maar dan in de vorm van een ‘clubquiz’. Roel, Sijmon, Toon en Peter bleken de slimsten, en kregen de wisseltrofee. Voor we het in de gaten hadden was het 19.30 uur en werden we verwacht voor de schnitzel met frites. De honger was nu minder groot dan vrijdag en zaterdag, maar voor de honger die nog komen gaat toch maar goed gegeten. Ondertussen was Marc ook weer veilig gearriveerd, hij had tussen de druppels doorgefietst en lustte wel een hapje.

Dag 4: maandag 4 juni
Natter dan nat kun je niet worden. Zou je zeggen. Opnieuw had weerman Peter (Timofeeff) gelijk: de hele dag regen. Maar omdat we toch naar huis moesten, begonnen we om 10 uur aan de kortste route naar huis. Net onderweg viel de jongste van het stel al, maar gelukkig zonder schade. Volgende keer beter opletten. Opnieuw hadden we een stukje Veluwe, waar we een kudde schapen tegenkwamen op het fietspad. Dus met de racefiets over een grindpaadje, want zo’n kudde schapen bel je niet efkes opzij.. En het regende maar door. Fietsen op maandag heeft zijn nadelen: het pontje bleek niet te varen, maar gelukkig bleek er één te ‘vrijen’ in de buurt, dus die wist de weg. Ook een plek voor een kop koffie bleek moeilijk te vinden; groep 2 vond in het idyllische Ravenstein uiteindelijk een groentewinkel annex delicatessenzaak, aangezien alle café’s gesloten waren. Gastvrij kregen we een heerlijk plastic bekertje koffie. Met wat gedroogd fruit erbij kwamen we weer op krachten. We besloten snel weer verder te gaan, want warmer werden we niet meer. Om 16.00 uur kwamen we verkleumd aan in Valkenswaard.

Groep 3 had voor de lunch wat langer gezocht en vond uiteindelijk een restaurant waar een beetje uitgelekt en opgewarmd kon worden. Maar daarna moest het natte spul toch weer aan en koulijdend weer verder gebuffeld. Dan is fietsen toch echt niet grappig meer. Toen we tegen 18.30 uur bij Roel aankwamen waren we dan ook blij dat we er waren. Dan is 145 km toch best lang; 5 lekke banden gehad in de stromende regen (groep 2 overigens maar 1, en dan precies onder een viaduct). Veel langs grote wegen gefietst want dat was het gerichtste, met veel omleidingen door wegwerkzaamheden. Maar gelukkig was Roel met zijn onafscheidelijke vriend in de buurt om ter plekke de route te herbezien, dus thuisgekomen zijn we. Dus de conclusie was; de helft van het weekend lekker gefietst, de andere helft zijn we alweer vergeten......

Maar gezellig was het!
Marco en Mariska

De foto's die tijdens het weekend gemaakt zijn kun je bekijken via het foto archief.
Alle foto's zijn ook te bekijken en te downloaden via Roel's foto album.
Vanaf de laatste plek kun je de foto's ook met de volledige resolutie downloaden.

Van de ritten die tijdens het weekend gereden zijn is een kaartje en een hoogteprofiel beschikbaar:

Dag-1: Vrijdag 1 juni heen:

148km: Heen route groep-3 (groen)
165km: Heen route groep-2 (geel)

Heen groep-3

Heen groep-2

Dag-2: Zaterdag 3 juni

Vael Ouwe groep-3: 117km (groen)
Vael Ouwe groep-2: 155km (geel)